MENU Blizu

Najosnovnije o e-računima - primena obavezna od 1. maja

  • 25.03.2022.

Do početka primene zakonske obaveze o izdavanju elektronskih računa ili faktura koja će važiti za sve privredne subjekte koji posluju sa javnim sektorom, ostalo je još mesec dana. Od 1. maja ti privredni subjekti prema Zakonu o elektronskom fakturisanju će biti u obavezi da šalju isključivo elektronske račune.

Ono što je važno znati, korišćenjem e-računa brže se posluje, mogućnost grešaka se svodi na minimum, a troškovi slanja faktura drastično se smanjuju. Predlažemo da uporedite troškove štampanja, pakovanja, slanja faktura poštom i satnice angažovanog radnika na mesečnom ili godišnjem nivou i mesečnu naknadu za korišćenje knjigovodstvenog programa sa opcijom slanje e-računa.

Pogledajte mini-vodič koji sadrži sve informacije o e-računu

Šta je e-račun?

Pogrešno je shvatanje da je izdavanje e-računa postupak slanja fakture mejlom. Elektronska faktura ili račun, skraćeno e-faktura ili e-račun jeste zahtev za isplatu po osnovu prometa dobara i usluga, dakle svaki dokument koji utiče na isplatu, zatim faktura koja se izdaje za promet bez naknade, kao i primljeni avansi, koji su izdati, poslati i primljeni u formatu koji omogućava potpunu automatizovanu elektronsku obradu podataka preko sistema elektronskih faktura (SEF). Jednostavnije, e-račun zapravo podrazumeva digitalizovanu, elektronsku formu dosadašnjih faktura i avansa koje su firme štampale i slale drugom pravnom licu ili javnom subjektu. Jedan savremeni ERP sistem omogućuju izdavanje, slanje, primanje, knjiženje i arhiviranje e-računa u skladu sa Zakonom, i povezan je sa Sistemom elektronskih faktura (SEF).

Prednosti e-računa

Digitalizovanjem klasičnih, papirnih računa odnosno njihovim prebacivanjem u elektronsku formu, postiže se brže i efikasnije izdavanje i slanje računa drugom subjektu, bez gubljenja vremena na odlazak u poštu i izlaganju troškovima slanja. Takođe, nema više prekucavanja podataka u računovodstveni program i kasnijeg štampanja fakture što je još jedan vid značajnog troška. Posebno važno, ukoliko dođe do bilo kakve greške, račun se elektronski može i stornirati. Uz ERP sistem više nema potrebe za fizičkim arhiviranjem računa u registrima ni zauzimanja kancelarijskog prostora. Još jedna od prednosti ERP-a jeste mogućnost da ovlašćena osoba u određenoj firmi ili kompaniji ograniči uvid u deo sa e-računima. Na ovaj način se odgovornije raspolaže poslovnim podacima, ali se i mogućnost grešaka svodi na minimum.

Kako odabrati ERP sistem za e-račune?

Veoma važna stavka jeste i odabir programa u kojem će se formirati, izdavati, primati i arhivirati e-računi. Program mora biti efikasan, funkcionalan, pregledan i potpuno bezbedan. Uz to, birajte one programe koji imaju i online korisničku podršku, koju, u slučaju problema i nedoumica možete da kontaktirate i dobijete smernice za dalji rad. Pri odabiru programa, treba proveriti da li postoji mogućnost povezivanja sa Sistemom elektronskih faktura (SEF).

Kada imate program sa karakteristikama koje zadovoljavaju vaše poslovanje, sa dobrom podrškom, i još je moguće da obavljate sve gore navedeno – slanje, primanje i arhiviranje dokumentacije, onda kažete da imate dobar program. Ukoliko program nema implementiranu opciju automatskog slanja e-računa, e-račun morate ručno uneti na stranici SEF-a, ali to nije suština digitalizacije poslovanja.

Takođe, bitno je odabrati program koji nudi automatsko i besplatno ažuriranje novih Zakonskih propisa. Treba obratiti pažnju da li program ima mogućnost automatskog knjiženja, automatskog unosa izvoda i drugih bitnih stvari za poslovanje. ERP sistemi nude i mogućnost obračuna zarada neograničenog broja zaposlenih, to je još jedna od važnih stavki o kojoj treba da se raspitate prilikom odabira kako se obračun radi, kako se radnicima šalje. Informišite se i o načinu pristupa knjigovodstvenom programu za koji ste zainteresovani.

Na tržištu postoji više poslovno knjigovodstvenih programa, a zbog svoje kompletnosti efikasnosti prilikom korišćenja te visokog nivoa bezbednosti podataka, izdvaja se sve popularniji ERP sistem „iCenter“. Ovaj ERP sadrži sve gore nabrojane komponente. iCenter se prilagođava procesima rada vašeg preduzeća i uz pomoć mnogih automatizama unapređuje vaše poslovanje i značajno snižava troškove poslovanja. Na taj način obezdeđujete sebi dugoročne uštede i značajnu prednost u odnosu na konkurenciju. 
Neke od najčešćih nedoumica vlasnika firmi

Ukoliko već posedujete računovodstveni program, onda znate koliko vam on pomaže u radu. Ali, ostaje uvek sumnja: da li je funkcionalan u svim segmentima poslovanja? Da li možete npr. direktno iz programa da šaljete račune svom klijentu, da li pamti vreme slanja? Da li možete primite izvod direktno iz banke u program? Da li možete obračun plate poslati direktno iz programa kao zaključan fajl da ga niko drugi ne može otvoriti?

Pitanja i nedoumica može biti mnogo. Ono što je za svakog vlasnika bitno je da je prilikom odabira programa imao pravog sagovornika koji ga je na neka od ovih pitanja i podsetio. Sve to spominjemo zato što je promena programa, čak iako ne ispunjava naše zahteve, veliki izazov za sve koji u tom postupku učestvuju pa se često odlaže. Stoga pažljivo i odgovorno birajte.

Posredna odgovornost leži na nama, jer je činjenica da kroz e-fakture kao deo digitalizacije potenciramo odbacivanje papirnog poslovanja, samim tim spašavamo deo prirode tako neophodne za sve nas. Uživajmo u tome što kroz naše odgovorne postupke danas- brinemo o planeti koju sutra ostavljamo naraštajima.

Sličan
sadržaj

Saop je rešenje kompanije Seyfor